Friday, October 30, 2009

Herba Tempatan Ke Arab Saudi


Herba tempatan ke Arab Saudi
Oleh Ahmad Farizal Hajat

Bahra Establishment jadi pengedar tunggal

MALAYSIAN Herbal Corporation Sdn Bhd (MHC), anak syarikat milik penuh Kumpulan Industri Kerajaan Malaysia bagi Teknologi Tinggi (MiGHT), menjalin kerjasama dengan Bahra Establishment (K.S.A) bagi memasarkan produk herba tempatan di Arab Saudi.

Menerusi kerjasama berkenaan, Bahra Establishment, firma yang diperbadankan di Jeddah itu turut dilantik sebagai pengedar tunggal produk di bawah jenama Herbal Shoppe, bagi menembusi pasaran lain, termasuk negara anggota Majlis Kerjasama Teluk (GCC).

Pengurus Besar MHC, Zainal Azman Abu Kasim, berkata selain membantu memasarkan produk herba tempatan, firma itu juga dilantik membantu MHC membuka kiosk Herbal Shoppe.

Kiosk berkenaan adalah platform khas yang diwujudkan MHC bagi menyediakan ruang untuk memasarkan produk pengusaha herba tempatan, di beberapa bandar raya lain di Asia Barat.

Sebagai permulaan, katanya, Bahra Establishment akan membawa masuk beberapa produk herba tempatan yang dipasarkan menerusi kiosk Herbal Shoppe untuk dipamerkan di ruang pameran Dubai International Halal Expo pada 10 dan 11 November ini.

“Syarikat itu turut akan membawa masuk produk herba Malaysia untuk dipasarkan di beberapa kedai yang dilesenkan kerajaan Arab Saudi bagi menjual produk berasaskan herba luar, selain membantu MHC membuka kiosk Herbal Shoppe di Bandaraya Jeddah, seawal tahun depan,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas mewakili MHC memeterai memorandum persefahaman dengan Bahra Establishment yang diwakili pengerusinya, Dr Mohammad M.J. Nader, di Kuala Lumpur, semalam.

Majlis itu disaksikan Setiausaha Politik kepada Perdana Menteri, Datuk Mohd Shafei Abdullah.

Zainal berkata, penubuhan kiosk Herbal Shoppe di pasaran Asia Barat, yang bakal ditempatkan di kebanyakan pusat beli belah terkemuka itu, bertujuan memperkenalkan konsep baru pemasaran produk herba Malaysia.

Katanya, usaha membuka lebih banyak Herbal Shoppe di pasaran luar juga bertujuan membantu mempromosikan lagi produk herba keluaran tempatan yang diusahakan pengusaha perusahaan kecil dan sederhana (PKS) di bawah satu bumbung.

Beliau berkata, sebelum ini, PKS yang mengusahakan produk herba tempatan agak sukar menjual dan memasarkan produk keluaran mereka, menyebabkan industri berkenaan yang mula berkembang sejak beberapa tahun lalu berada dalam suasana kurang memuaskan.

“Apabila MHC ditubuhkan, kami diberi tanggungjawab dalam memastikan usaha PKS herba ini tercapai, iaitu bermula dari peringkat awal hingga ke pemasaran,” katanya.

Selain Asia Barat, Kiosk Herbal Shoppe yang diwujudkan bagi menyediakan alternatif kepada pengusaha untuk memasarkan produk mereka tanpa perlu membuat bayaran penyenaraian yang tidak munasabah, juga sudah dibuka di Bangladesh, Indonesia dan Brunei.